محققان معتقدند: “نوشیدن روزانه چند فنجان چای، مانند نوشیدن آب برای بدن مفید است، و حتی مزایای بیشتری نیز در بر دارد.”

نتایج تحقیقات نشریه تغذیه بالینی، تفكر عموم مردم، مبنی بر اینکه چای باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود را رد نموده، و بالعکس تائید می‌نماید که چای، درست مانند آب، باعث آبرسانی به بدن می‌گردد. و جالبتر آن که، تغذیه شناسان انگلیسی دریافتند که چای، می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها نیز بشود.

کارشناسان بر این باورند که فلاونوئیدها، که از ترکیبات اصلی چای هستند، به حفظ سلامتی کمک می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل که در بسیاری از غذاها و گیاهان، از جمله برگ‌‌های چای یافت می‌شوند، از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند.

دکتر کری راکستون، تغذیه‌شناس سلامت عمومی، و همکارانش در کالج کینگز لندن، با بررسی مطالعات منتشر شده در زمینه اثرات مصرف چای بر سلامتی، شواهد بسیاری یافتند که نشان می‌داد نوشیدن سه تا چهار فنجان چای در روز احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

کلر ویلیامسون، ازموسسه تغذیه بریتانیا نیز فواید بالقوه مصرف چای بر سلامتی را تائید می‌نماید. از دیگر فواید اثبات شده مصرف چای می‌توان به استحکام استخوان‌ها، و محافظت در برابر پلاک و پوسیدگی دندان اشاره کرد. دکتر راکستون توضیح داد: “می‌توان گفت که مصرف چای مفیدتر از آب است. زیرا آب صرفا مایعات از دست رفته را جایگزین می‌کند. در حالی که چای علاوه بر آب رسانی، حاوی آنتی اکسیدان نیز هست.”

تحقیقات تا به امروز ضرری برای این نوشیدنی نشان نداده‌اند. اما ممکن است چای قدرت جذب آهن را کاهش دهد. و این بدان معناست که کسانی که دچار کم خونی هستند نباید قبل و بعد از وعده غذایی چای بنوشند.