مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف کرده و می کنند. چای سبز و چای سیاه هر دو از گیاه همیشه سبز چای تهیه می شوند و فرآیند تولید آن ها تقریبا شبیه به عم بوده و از یک نوع برگ چای تهیه می شوند، با این تفاوت که مرحله تخمیر در تولید چای سبز انجام نمی گیرد و همین امر باعث می گردد چای سبز همانند چای سیاه از رنگ زیادی برخوردار نباشد.

 

با این وجود به علت حذف مرحله تخمیر در فرآیند تولید، میزان ترکیبات آنتی اکسیدان آن بیشتر از چای سیاه می باشد. اخیرا، علاوه بر مردم چین، به علت آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوشیدنی، مصرف چای سبز در بسیار از کشورهای جهان در حال رواج و گسترش می باشد.

 

نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. پژوهشگران موارد متعددی را به عنوان دلایل اصلی مصرف چای سبز می دانند که عبارتند از:

۱- خواص ضد سرطان: در یمان خوراکی های ضد سرطانی، جای سبز جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است این ماده غذایی حائوی میزان بالای مولکول های ضد سرطان با نام کاتچین است که یک سوم وزن برگ چای را تشکیل می دهند. کاتچین بیشتر از هر چیز حاوی EGCG (اپگالوکاتچین گالت) است. این ماده ویژگی “خفه کردن و متوقف کردن تومورها”، از هر نوعی که باشند را دارد. سه فنجان چای در روز برای به دست آوردن خاصیت موثر ضد سرطانی این گیاه مفید و مناسب است. مطالعات دانشمندان ژاپنی حاکی است که چای سبز پس از مصرف در سلول های معده تجمع یافته و بدین ترتیب موجب افزایش علظت عوامل جلوگیری کننده از رشد سلول ها می شود و به دنبال آن جلوگیری از رشد سلولی در سلول های سرطانی معده را موجب خواهد شد. همچنین چای سبز از ابتلا به سرطان ریه جلوگیری می کند واثرات سیگار کشیدن را کاهش می دهد.

۲- کاهش دهنده وزن: گفته می شود افرادی که چای سبز می نوشند در طی روز کالری بیشتری می سوزانند. همچنین ترکیب کافئین و EGCG می تواند سرعت سوخت و ساز را به میزان ۴ درصد افزایش دهد. بسیاری از مردم از سرعت پایین سوخت و ساز بدن و ناتوانی در کاهش وزن شکایت می کنند. تحقیقات نشان داده است که چای سبز در واقع سرعت متابولیسم بدن را افزایش داده تا جایی که شما می توانید با نوشیدن تنها ۵ فنجان از آن به طور روزانه ۷۰ تا ۸۰ کالری بیشتر بسوزانید.

۳- حفظ جوانی: چای سبز موجب نشاط و سرزندگی می شود این مادهاز تاثیرات مخرب اشعه ماورابنفش روی DNA جلوگیری کرده و میزان مرگ سلول های پوست به دنبال تابش آفتاب را کاهش می دهد. چای سبز موجب تقویت حافظه شده و برای افراد افسرده داروی مناسبی است. چای سبز چسبندگی پلاکت های خون را کاهش داده و در جلوگیری از تشکیل لخته های خون موثر است. این محصول نقص و کمبود استروژن را در دوران یائسگی جبران کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. در نهایت اینکه چای سبز منجر به ایجاد آرامش روح و روان شما می شود و در نتیجه، مصرف روزانه آن برای رفع خستگی توصیه می گردد.
۱- چای سبز خالص: عصاره طبیعی سلامتی سرشار از آنتی اکسیدان طبیعی
۲- چای سبز با یاس: معجزه آرامش آرامبخش و تسکین دهنده اعصاب
۳- چای سبز با لیمو: معجون شادابی و تمرکز نیرو بخش و پاک کننده پوست
۴- چای سبز با نعناع: جادوی نشاط و سلامتی مناسب دستگاه گوارش